OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
...vízia, vízia nesená rokmi a pilovaná hudobným umením stále k vyššej dokonalosti. OPETH svoju víziu vydanými albumami evolvovovali od svojej prvotiny „Orchid" až po virtuozitu vnesenú do diela posledného. OPETH sa vždy dotýkali temných atmosfér, melanchólie zastúpených nezameniteľnými akustickými vyhrávkami...„Zatratenie" však prináša klimax tejto atmosféry prenesený do progresívnej hudobnej dimenzie tak vzdialenej metalu a predchádzajúcej tvorbe, pritom však tak úzko súvisiacej.
„Damnation" sa tak nesie v znamení akustiky atmosféry skladieb ako "To Bid You Farewell", alebo „Face of Melinda" známych z predchádzajúcej tvorby. Avšak akustiky vkusne odetej do hávu čistých elektrických gitár s jemnými rezonanciami skreslania v nezabudnuteľných sólach...OPETH však idú ďalej a pohrávajú sa s precíznosťou každého nástroja, precítením a premyslením každého detailu v konečnom dôsledku splývajúceho v celok hraničiaci s dokonalosťou...
Tvár, v rysoch smutná, no jemná a pokojná na nás hľadí spoza okna s kvapkami uslzeného dňa. Jemný jazz/bluesový rytmus rozohratý v úvodnej „Windowpane" opakujúci sa v podmanivých sľučkách v súzvuku vystupujúcej virtuóznej basgitary a častokrát len dotykov bicích rozohráva spolu s podmanivým veľmi pokojným Akerfeldtovým hlasom symfóniu tichej melanchólie...Tiahly zvuk melotrónu a vystupujúce sólo zo sľučiek doprovodu len chvíľkovo roztrháva atmosféru skladby, aby sa mohla vrátiť opäť do pokojných a ešte smutnejších polôh. Vôbec použitie melotrónu a klávesového podfarbenia v spojení s hypnotickými riffmi má šokujúci efekt násobiaci atmosféru a temnotu albumu nevídaným, alebo skôr neslýchaným spôsobom... „In My time of need" v jednoduchšom začiatku a utlmeným rozsekaným recitálom opäť raz ku atmosfére gradujúcej spolu s refrénom až do výšin zatratenia. Výrazné užitie melotrónu, dramatické a až ostré prechody Lopezových bicích chvíľami vrhajú skladbu k relatívne agresívnejším polohám, aby opäť naplno mohli zapôsobiť časti z opačného pólu nálad až do záverečného stratenia. V mrazivo temnej kompozícii „Death Whispered a Lullaby" smrť zašepká uspávanku a v súzvuku akustických gitár progresívnych rytmov a sól s psychedelickou hrou efektov...Precítené vokály, kde Akerfeldtovmu nižšie položenému viac než zdatne sekunduje vyššie položený Steven Willson, musí byť jasné, že kúzlo tohto albumu nezmazateľne a pohlcujúco pôsobí.
Closure" len potvrdzuje už napísané, úvodný vrstvený vokál pôsobí magicky a v jemných úderoch zboostrovaných gitár skladba graduje k ekvilibristickému záveru bicích a perkusií s nádychom orientálnych motívov a melódií. Nečakaný useknutý koniec (spomínate na „Serenity Painted Death"?) opäť vrhá náladu k ťažko melancholickým polohám v „Hope Leaves". Trocha hry so zefektovaným utlmeným vokálom sa vzápätí prenáša k plnosti jemnej kompzície s využitím vrstvených chórických vokálov na podklade hypnotických akusticko/elektrických gitarových vybrnkávačiek a nezameniteľných Akerfeldtových virtuóznych no pritom umných sól. Prezentované myšlienky len podtrhujú pochmúrny podtón skladby...„And I know you never return to this place..." „To Rid the Disease" spája všetko predchádzajúce...vyzdvihovať opäť vokál, dokonalé zakomponovanie chórov účelné využite melotrónu aj klasického klavíra (Steven Wilson), celkovú súhru nástrojov a premyslenosť tejto ako aj všetkych kompozícií slovami nemá ani zmysel. Náväznosť na „Deliverance" konkrétne „By the Pain I See in Others" je v závere veľmi cítiť... Keď inštrumentálky na predchádzajúcich dielach OPETH tvorili tie najpochmúrnejšie časti tak v „Ending Credits" dochádza k istému odľahčeniu, s jasnou melodickou linkou vnášajúcou do záveru optimizmus, aby však bol vzápätí opäť strhnutý minimálnou kompozíciou "Weakness" tvorenou len utlmeným zefektovaným hlasom prichádzajúcim odniekiaľ a blúznivými skresleniami gitár odchádzajúcich niekam až do stratena a úplného záveru...
Záver tu myslím vôbec nie je potrebný...OPETH sa cez „Zatratenie" posunuli vo svojej tvorbe ďaleko, avšak blízko k absolútnej hudobnej dokonalosti, spojenia šerej atmosféry a citu s inštrumentálnou a kompozičnou vyspelosťou...stupnica tentokrát nestačí...
Ťažko popisovať tento akusticko atmosférický skvost dotiahnutý k absolútnu po všetkých stránkach...
10 / 10
Mikael Akerfeldt
- vokál, gitary
Peter Lindgren
- gitary
Martin Lopez
- bicie
Martin Mendez
- basgitara
Steven Wilson(host)
- klávesy, vokály
1. Windowpane
2. In my Time of Need
3. Death Whispered a Lullaby
4. Closure
5. Hope Leaves
6. To Rid the Disease
7. Ending Credits
8. Weakness
The Last Will And Testament (2024)
In Cauda Venenum (2019)
Sorceress (2016)
Pale Communion (2014)
Heritage (2011)
Watershed (2008)
The Roundhouse Tapes (live) (2007)
Ghost Reveries (2005)
Lamentations (DVD) (2004)
Damnation (2003)
Deliverance (2002)
Blackwater Park (2001)
Still Life (1999)
My Arms, Your Hearse (1998)
Live In Rijsel (bootleg) (1996)
Morningrise (1996)
Orchid (1995)
Datum vydání: Úterý, 22. dubna 2003
Vydavatel: Music for Nations
Stopáž: 43:11
Produkce: Andy Sneap
Studio: Nacksving & Studio Fredman
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.